19 stycznia 2018

Odsiecz nr 46 - "Kiedy rozum śpi..." - próba szkicu romantycznego świata (1).

Odkąd stworzyłam Odsiecz Maturzysty, sen z powiem spędzało mi widmo romantyzmu. I nie dlatego, że odczuwam niechęć wobec tej epoki. Nie, nie... wręcz przeciwnie. Jeśli miałabym nazwać małe zwierzątko, nazwałabym je imieniem jednego z wieszczów, np. Juliusz Słowacki. Jeśli myślę o sobie jako o nauczycielu, to pragnę mięć rząd dusz - jak Mickiewicz. Uważam, że twórcy romantyczni mieli TO COŚ, co za każdym razem mnie porywa... Pamiętam swoje pierwsze czytanie Pana Tadeusza. Przez dwa tygodnie myślałam 13-zgłoskowcem, chciałam mieć rękawy sukni jak Telimena i nie mogłam przestać słuchać boskiego głosu Michała Żebrowskiego w utworze Wspomnienie (by posłuchać, kliknij tutaj). Myślę, że jeśli otworzycie serce na początek wieku XIX, porwie on Was tak samo, jak mnie. Pozwólcie zasnąć rozumowi... 
Sturm und Drang. Czas burzy i naporu.
Choć czas burzy i naporu przypada na drugą połowę XVIII wieku, to stanowi on jeden z ważniejszych filarów nadchodzącej epoki. Jego twórcy głosili bowiem wyższość nieograniczonej wyobraźni nad ograniczonym rozumemkontestowali dokonania i światopogląd oświecenia, uważali, że ważniejsze od rozumu (kryterium prawdy i narzędzia poznania) są uczucia i intuicja. Stąd w kręgu zainteresowań pisarzy tego nurtu znalazły się dzieła Shakespeare'a, Rousseau oraz legendarnego Osjana.
Wrażliwość bohatera literackiego stanowiła tak wysokie kryterium, że wyróżniamy nawet nowy typ powstały w tym czasie: był to człowiek obdarzony silnym odczuwaniem, doświadczający bólu świata (Weltschmerz), istnienia, niesprawiedliwości, ograniczających i krzywdzących konwenansów. Jednocześnie człowiek ten winien posiadać przyjaciela, twórcy głosili bowiem kult przyjaźni.
Ponadto, w czasie burzy i naporu mamy do czynienia z powrotem do średniowiecznej kultury - tajemniczej, zabobonnej, bogatej duchowo, do sentymentalizmu (szczególnie do natury), do tradycji i kultury narodowej, do swojskości, folkloru i ludowości.
Jeśli chodzi o literaturę Sturm und Drang, należy koniecznie wspomnieć dwa najważniejsze nurty: osjanizm i werteryzm. Pierwszy z nich wynika z Pieśni Osjana autorstwa Jamesa Macphersona, który - nota bene - podał, że są to utwory legendarnego barda celtyckiego. Mistyfikacja jednak z czasem została zdemaskowana... Niemniej, teksty pełne melancholii, miłości, żalu, smutku i metafizyki wywarły wpływ na drugi nurt - werteryzm. Kto czytał ten wie, że jeden z najbardziej genialnych pisarzy literatury światowej - Johann Wolfgang Goethe - napisał powieść epistolarną (tzn. w listach) pt. Cierpienia młodego Wertera, w której to wymiana korespondencji między tytułowym Werterem i jego przyjacielem Wilhelmem zdradza nam tajniki uczuć bohatera. Jak możecie się domyślić, Werter odczuwa Weltschmerz, jest nieszczęśliwie zakochany, buntuje się przeciw konwenansom, jednocześnie pozostaje bierny, smutny i kończy swoje życie samobójstwem.
Warto też wiedzieć, że tę i inne dzieła z czasu burzy i naporu, Adam Mickiewicz nazwał ustami Gustawa z IV cz. Dziadów książkami zbójeckimi, które uwiodły młode pokolenie XIX wieku. Stało się nawet tak, że młodzieńcy ubierali się podobnie do Wertera, wzrosła wówczas liczba samobójstw często motywowanych nieszczęśliwą i niemożliwą do spełnienia miłością...
Na koniec podam jeszcze, że J.W. Goethe stworzył także ponadczasowy dramat pt. Faust, do którego nieprzerwanie powracało się i powracać się będzie w różnych tekstach kultury: A. Mickiewicz Pani Twardowska, M. Bułhakow Mistrz i Małgorzata, T. Mann Doktor Faustus, Dziecko Rosemary reż. Roman Polański, Mefisto reż. Istvan Szabo, Salvador Dali Faust i in.

Romantyzm - konstrukcja czasowa

Romantyzm badacze zwyczajowo dzielą na dwie fazy:
OkresEuropaPolska
Wczesny romantyzm (przełom romantyczny)1789 (Wielka Rewolucja Francuska) - 1815 (klęska Napoleona pod Waterloo); to czas przeciwstawiania klasycyzmowi i racjonalizmowi sentymentalizmu, to czas powstania Fausta (1808) i kongresu wiedeńskiego.1822 (debiut A. Mickiewicza) - 1830 (powstanie listopadowe); to czas pierwszego pokolenia romantyków, konfliktu z klasykami, czas usypiania rozumu na rzecz czucia i wiary; wówczas powstają utwory: RomantycznośćOda do młodości.
Dojrzały romantyzm1815-1848 (Wiosna Ludów w Europie); to czas powstania największych utworów romantycznych G.G Byrona, J Keatsa, W. Scotta, W. Hugo i in., a także czas ruchów niepodległościowych.1830-1863 (powstanie styczniowe); to czas Wielkiej Emigracji, największych dzieł polskiego romantyzmu, tj. Pana TadeuszaDziadówKordianaNie-boskiej komedii, to także czas debiutu C.K. Norwida, śmierci A. Mickiewicza (1855), czas rabacji galicyjskiej (1846)
Biorąc pod uwagę ważne zjawisko, jakim był spór romantyków z klasykami, można łatwo stwierdzić, że romantyzm poniekąd był kontestacją ideałów oświeceniowych, spójrzcie bowiem na poniższe zestawienie:
OświecenieRomantyzm
rozum, racjonalizmirracjonalizm - uczucia, emocje, namiętności
materializmzjawiska nadprzyrodzone, przesądy, zabobony
panowanie człowieka nad światemnieposkromiona natura
harmonia, powściągliwośćprzeciwstawienie konwencjom, dziwaczność, szaleństwo, obcość, egzotyka
poszukiwanie logiki świataposzukiwanie "ducha" we wszystkim, co żyje
areligijność, antyreligijnośćreligijność, wiara
Warto zaznaczyć, że owy konflikt wygrali romantycy, ponieważ ważnym głosem po ich stronie była poezja Adama Mickiewicza, która rozstrzygała wiele zagadnień etycznych.
...ciąg dalszy nastąpi...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Warto przeczytać...

Odsiecz nr 89 - Bogurodzica. Nic więcej.

O jacie, jacie, jacie! Ale dzisiaj piękny temat, piękny wpis - mój ulubiony, ukochany! Sięga do korzeni, do najbardziej elementarnych podwa...